Praktyczne metody analizy procesów biznesowych pod kątem outsourcingu
TERMIN SZKOLENIA: 11 - 12 marca 2019 r. Warszawa
PROGRAM SZKOLENIA
DZIEŃ 1
1. Zarządzanie procesowe
- Co to jest proces biznesowy?
- Różnica pomiędzy procesowym a tradycyjnym modelem zarządzania
- Typologia procesów biznesowych
- Cykl zarządzania procesowego (identyfikacja wymagań klientów, identyfikacja procesów, wdrożenie zarządzania procesami, kierowanie procesami i ocena ich funkcjonalności, modelowanie procesów)
- Procedura analizy procesowej organizacji
- Definiowanie procesów
- Mapowanie procesów. Jak to robić?
- Mierzenie procesów. Czy wszystkie procesy można mierzyć?
- Zalety podejścia procesowego.
2. Ćwiczenie praktyczne z zakresu definiowania, mapowania i mierzenia procesów
3. Obsługa procesów: outsourcing
- Outsourcing-pojęcie
- Jaki model outsourcingu wybrać i kiedy? Wewnętrzny (kapitałowy) czy zewnętrzny (kontraktowy)-wady, zalety.
- Jakie cele można osiągnąć poprzez outsourcing funkcji lub usług?
- Korzyści outsourcingu
- Identyfikacja i rodzaje ryzyka outsourcingu
DZIEŃ 2
4. Jak przygotować proces do outsourcingu? (procedura)
- Rola analizy strategicznej (jakie korzyści biznesowe może przynieść outsourcing procesu i czy jest on zgodny ze strategią firmy?)
- Analiza operacyjna (metody oceny istotności procesu i skutków finansowych jego wydzielenia, identyfikacja i analiza ryzyka na poziomie operacyjnym outsourcingu)
- Metody analizy rynku dostawców usług i kryteria wyboru dostawcy
- Zasady negocjowania kontraktu na dostawę usług
- Rola umowy na dostawę usług Co powinna zawierać umowa na dostawę usług? Istotne zapisy w umowie dotyczące:
o funkcjonowania kontraktu (zakres pracy, umowa o poziomie świadczenia usługi (SLA- Service Level Agreement,) Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI - Key Performance Indicators )
- audytu kontraktu, rozwiązań na wypadek zmian warunków biznesowych
- możliwych zagrożeń w przyszłości
- sposobu zakończenia kontraktu
- okresu trwania kontraktu: Lepszy kontrakt krótko- czy długoterminowy?
- Tranzycja procesu
- Zarządzanie relacjami. Rola partnerstwa w kontraktach
- Pułapki outsourcingu
5. Definiowanie parametrów decyzyjnych i kryteriów oceny z punktu widzenia zasadności wydzielenia danej funkcji, czy procesu do zewnętrznego operatora. Warsztaty praktyczne
- Metody oceny stopnia istotności i złożoności danego procesu (wybrane przykłady).
- Koszty obsługi danego procesu w modelu tradycyjnym przez funkcjonalny dział w strukturze przedsiębiorstwa. Matryca oceny
- Analiza potencjalnych kosztów w modelu outsourcingu
- Metody identyfikacji rodzajów ryzyka związanego z outsourcingiem procesu, metody jego zmniejszenia. Budowanie schematu oceny ryzyka
- Kosztowe wskaźniki oceny efektywności outsourcingu procesów Wskaźnikowa ocena opłacalności outsourcingu (wskaźniki zmiany kosztów, rentowności, analiza progu rentowności)
- Kryteria rekomendacji outsourcingu, budowa i interpretacja wskaźnika rekomendacji
Szkolenie przeznaczone jest dla:
- przedstawicieli firm planujących wdrożenie procesowego zarządzania organizacją
- dyrektorów, kierowników firm rozważających outsourcing funkcji lub procesów
- specjalistów odpowiedzialnych za analizę strategicznych rozwiązań biznesowych
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- zdobycie wiedzy dotyczącej istoty procesowego zarządzania i procedur outsourcingu
- zdobycie umiejętności analizowania przygotowania poszczególnych etapów wydzielenia funkcji lub procesu ze struktury organizacji
- uzyskanie umiejętności oceny efektywności outsourcingu w kategoriach kosztów i korzyści
- zdobycie umiejętności identyfikacji ryzyka związanego z outsourcingiem
- zdobycie umiejętności wyboru dostawcy usług, unikania błędów w wyborze dostawcy
Cena szkolenia: 1 700 zł netto +23 % VAT
Cena zawiera: materiały szkoleniowe, Certyfikat ukończenia szkolenia, przerwy kawowe, lunch w każdym dniu szkolenia.
Cena nie zawiera: noclegu, dodatkowych posiłków, wydatków własnych.
Trener
Stanisław M. Szukalski- Prof. dr hab. nauk ekonomicznych, Uniwersytet Łódzki, Instytut Ekonomii, specjalizuje się w teorii usług, teorii przedsiębiorstwa. Opiekun specjalności "Kierowanie małą i średnią firmą" na kierunku Ekonomia, gdzie prowadzi wykłady z procedur planowania biznesu, marketingu małej i średniej firmy, kreowania wizerunku, nowoczesnych metod zarządzania organizacjami. W ostatnich piętnastu latach zainteresowania naukowe koncentrowały się na rozwoju usług biznesowych, procesach outsourcingu usług, tworzeniu centrów usług wsparcia biznesowego. Opracował program nauczania, zorganizował i kierował studium podyplomowym: "Organizacja i zarządzanie centrum usług wspólnych BPO (Business Process Outsourcing/ Offshoring)".
W 2016 roku opublikował książki: "Procedury budowy planów biznesowych" i "Outsourcing .Metodyka przygotowania procesów i ocena efektywności. Dwadzieścia siedem lat doświadczenia, jako konsultant, od 1989 roku, właściciel firmy konsultingowej HAKON, autor ponad 250 projektów doradczych dla przedsiębiorstw polskich i zagranicznych różnych sektorów z zakresu oceny efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, biznes planów, planów marketingowych, wycen przedsiębiorstw, programów restrukturyzacji, analiz sektorowych. Współpracował z Ministerstwem Przekształceń Własnościowych, Ministerstwem Gospodarki, pracował przy Programie Powszechnej Prywatyzacji. członek rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa. Stypendysta Fundacji Eberta (1989). Członek Komitetu Prognoz Polska 2000 Plus przy Prezydium PAN (od 2003 roku) . Ekspert Narodowego Centrum Nauki, autor wielu publikacji naukowych (www.szukalski.uni.lodz.pl).